FAQ

Schildpadden vragen (6)

Ik zoek een nieuw tehuis voor mijn schildpad. Kunnen jullie helpen?

Daar kunnen we volmondig ja op antwoorden! Schildpadden helpen doen we sinds 1990. Voor je schildpad maar ook voor jezelf is het belangrijk dat een goed tehuis bij een particuliere liefhebber dan wel een rijkserkende opvang wordt gevonden. We willen je daarbij graag helpen in de vorm van bemiddelen of adviezen verstrekken. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier. We gaan dan bekijken wat er mogelijk is.

Kan ik mijn zieke schildpad door jullie dierenarts laten behandelen?

Nee, een zieke schildpad binnenbrengen voor behandeling is bij ons niet mogelijk! Het Schildpaddencentrum heeft geen dierenarts in dienst. In voorkomende gevallen moeten ook wij schildpadden door een dierenarts laten behandelen. We moeten dan een dierenarts bezoeken of naar het Schildpaddencentrum laten komen. Voor een diagnose en één of meerdere behandelingen moeten we je verwijzen naar een dierenarts.

Een lijst met deskundige dierenartsen kan hier worden gedownload. De lijst is zorgvuldig door ons samengesteld. Heb je goede ervaringen met een dierenarts en staat deze niet op de lijst? Gebruik het contactformulier en geef de gegevens van de dierenarts aan ons door. We passen de lijst dan aan. Ook slechte ervaringen met een dierenarts zijn welkom.

Ik heb tijdelijke opvang voor mijn schildpad nodig. Weten jullie iets?

Pension ofwel vakantieopvang voor schildpadden is bij ons niet mogelijk! Maar we hebben een netwerk opgebouwd van deskundige liefhebbers die je kunnen helpen. Wil je dat we bemiddelen? Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Ik heb een schildpad in onze fauna gezien. Waar kan ik dit melden?

In Nederlandse wateren geziene schildpadden zijn bijna altijd Lettersierschildpadden (Trachemys scripta) uit Noord- en Zuid-Amerika. Deze subtropische schildpadden zijn aangewezen als invasieve exoten. Voor de warmtebehoeftige schildpadden is wegvangen en onderbrengen bij een rijkserkend opvangcentrum verreweg de beste en meest verantwoorde oplossing. Neem hiertoe contact op met de plaatselijke dierenambulance of de provincie. De provincie is verantwoordelijk voor invasieve exoten. Zoek naar contactgegevens op het internet via Google. Langsbrengen van schildpadden is bij ons niet mogelijk!

Schildpadden spotten in onze natuur is overigens geen bijzonderheid. Helaas worden ze als huisdier gedumpt door mensen die de verzorging niet meer willen of kunnen opbrengen. Op enkele plaatsen in ons land worden veel schildpadden gezien. In het Weerwater binnen de gemeente Almere wordt zelfs gesproken over een kolonie schildpadden. De grotere aantallen schildpadden zijn niet het gevolg van voortplanting (ons klimaat is daarvoor nog te koud) maar omdat ze op die plaatsen veelvuldig worden gedumpt. Bij het uitblijven van nieuwe dumpingen is de verwachting dat de aantallen geleidelijk zullen afnemen.

Wie is verantwoordelijk voor schildpadden in onze fauna?

De directe verantwoordelijkheid ligt uiteraard bij degenen die de schildpadden hebben gedumpt maar die zijn vaak niet meer te achterhalen. Van ethisch verantwoord afstaan van huisdieren is hier duidelijk geen sprake. De indirecte verantwoordelijkheid ligt bij de provincie omdat gedumpte waterschildpadden bijna altijd aangewezen invasieve exoten zijn. De provincie is ten aanzien van invasieve exoten verantwoordelijk voor eliminatie-, beheers- en herstelmaatregelen. Dat staat in het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl).

De provincie kan dus beslissen tot wegvangen ofwel verwijderen van gedumpte invasieve soorten schildpadden. Bij voldoende opvangcapaciteit gaan we ervan uit dat provincies schildpadden in rijkserkende opvangcentra plaatsen. Met rijkserkende opvangcentra worden organisaties bedoeld die van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op basis van de Omgevingswet toestemming hebben verkregen om invasieve soorten schildpadden te mogen aannemen. Plaatsing van schildpadden is bij ons niet mogelijk!

Ik heb een schildpad gevonden. Wat moet ik doen?

De schildpad kan bij iemand uit de tuin zijn ontsnapt maar kan ook als huisdier zijn gedumpt. Laat de schildpad niet vrij in onze natuur! Als het om een waterschildpad gaat is het vaak een invasieve exoot. Vrijlaten is schadelijk voor het welzijn van de schildpad en nadelig voor inheemse diersoorten. Neem contact op met de plaatselijke dierenambulance of de provincie. De provincie is verantwoordelijk voor invasieve exoten. Zoek naar contactgegevens op het internet via Google. Afgeven van schildpadden is bij ons niet mogelijk!

Bezoekdagen vragen (5)

Waarom staan bezoekdagen in het teken van crowdfunding?

Crowdfunding is de belangrijkste reden voor het organiseren van bezoekdagen. Ze bieden het publiek een leuk en leerzaam uitje maar leveren ook welkome entreegelden op voor het Schildpaddencentrum. Bezoekdagen creëren daarmee een echte win-win situatie.

Flyer Bezoekdagen
De flyer bezoekdagen (A4-formaat) vermeldt datums van bezoekdagen en openingstijden van de souvenirwinkel. Vanzelfsprekend nodigt de flyer uit tot het brengen van een bezoek. Alvast onze dank voor het uitprinten en ophangen van de flyer op een goed zichtbare plaats. De flyer kan hier worden gedownload.

Ticketverkoop
Als crowdfunding actie wordt op bezoekdagen een entreeprijs gehanteerd. Entreegelden worden volledig besteed aan verzorging van de schildpadden.

Mascotte Simon - Bestel tickets Schildpaddencentrum bij mij
Mededelingen met betrekking tot Bezoekdagen Schildpaddencentrum
Mijn ticket is verlopen. Kan de geldigheid worden verlengd?

Nee, de voorwaarden laten niet toe de geldigheidsduur van een bezoekdag crowdfunding ticket te verlengen.

Ik heb mijn ticket niet ontvangen. Wat moet ik doen?

Het verwerken van een bestelling kan 24 uur duren. Controleer daarom de bestelstatus. Na 24 uur niets ontvangen? Kijk in de spam map van je e-mail account. De door ons verzonden e-mailberichten kunnen namelijk als spam wordt beschouwd. Is dit niet het geval? Neem contact met ons op via het contactformulier.

Moet ik mij aanmelden voor een bezoekdag?

Nee, aanmelden voor een bezoekdag is niet nodig. Wel is het raadzaam tijdig een bezoekdag crowdfunding ticket met 10% korting op de entreeprijs te bestellen want het aantal tickets met korting is beperkt.

Flyer Bezoekdagen
De flyer bezoekdagen (A4-formaat) vermeldt datums van bezoekdagen en openingstijden van de souvenirwinkel. Vanzelfsprekend nodigt de flyer uit tot het brengen van een bezoek. Alvast onze dank voor het uitprinten en ophangen van de flyer op een goed zichtbare plaats. De flyer kan hier worden gedownload.

Ticketverkoop
Als crowdfunding actie wordt op bezoekdagen een entreeprijs gehanteerd. Entreegelden worden volledig besteed aan verzorging van de schildpadden.

Mascotte Simon - Bestel tickets Schildpaddencentrum bij mij
Mededelingen met betrekking tot Bezoekdagen Schildpaddencentrum
Is het druk op bezoekdagen?

Op sommige momenten kan het inderdaad druk zijn. In de ochtend (vanaf 10:00 uur) en in de 2e helft van de middag (vanaf 15:00 uur) is het veelal wat rustiger.

Flyer Bezoekdagen
De flyer bezoekdagen (A4-formaat) vermeldt datums van bezoekdagen en openingstijden van de souvenirwinkel. Vanzelfsprekend nodigt de flyer uit tot het brengen van een bezoek. Alvast onze dank voor het uitprinten en ophangen van de flyer op een goed zichtbare plaats. De flyer kan hier worden gedownload.

Ticketverkoop
Als crowdfunding actie wordt op bezoekdagen een entreeprijs gehanteerd. Entreegelden worden volledig besteed aan verzorging van de schildpadden.

Mascotte Simon - Bestel tickets Schildpaddencentrum bij mij
Mededelingen met betrekking tot Bezoekdagen Schildpaddencentrum

Winkel vragen (8)

Verkopen jullie schildpadden?

Nee, schildpadden verkopen doen we niet! Schildpadden op een andere manier verkrijgen of van ons overnemen zoals herplaatsen, overdragen, afleveren, adopteren en omruilen doen we ook niet. Wel kan je bij ons terecht voor goed schildpaddenvoer, prima supplementen en deskundig advies.

Hoe kom ik aan een BTW-factuur?

Alle prijzen in onze winkel zijn inclusief BTW. Op facturen is de BTW vermeld. Voor elke online geplaatste bestelling wordt automatisch een factuur aangemaakt. De factuur vind je als pdf-bijlage terug in de bevestigings-e-mail die we je hebben toegestuurd.

Wanneer is de fysieke winkel open?
De webwinkel van Winkel Schildpaddencentrum is altijd open

De fysieke winkel van het Schildpaddencentrum is zaterdag en zondag open van 12:00 tot 15:00 uur.

De meer dan 1000 nuttige producten, souvenirs en andere hebbedingetjes zijn allemaal op voorraad. Ze zijn dus te zien en direct mee te nemen. De winkel wordt gerund door vrijwilligers en is gevestigd op het adres J Keplerweg 26 in Alphen a/d Rijn. Parkeren is gratis. Koffie en thee staan klaar. Graag tot ziens.

Geen schildpadden kijken!
Alleen de winkel is toegankelijk. Schildpadden kijken is niet mogelijk. Dat kan op speciaal daarvoor georganiseerde bezoekdagen.

Vaste Klant Korting. Hoe werkt dat?
Bij Winkel Schildpaddencentrum kan je punten verdienen voor korting

Het is heel simpel. Alleen met een actief klantaccount krijg je Vaste Klant Korting. Heb je nog geen account? Een account aanmaken is zo geregeld. Je korting in de webwinkel en fysieke winkel is 5%.

Houd je klantaccount actief door 1x per 6 maanden te bestellen of in te loggen.

Wat is de status van mijn bestelling?

 De actuele status van je bestelling kan hier worden opgevraagd. Houd je bestelnummer (zie bestelbevestiging) bij de hand en ook het e-mailadres dat je bij het plaatsen van de bestelling hebt gebruikt.

Hoe traceer ik mijn bestelling bij PostNL?
Bestellingen kunnen via een link worden gevolgd

Als je bestelling bij PostNL is gescand ontvang je tracking-informatie per e-mail. Traceer je bestelling eenvoudig via de toegevoegde tracking-link. Geen e-mail in je inbox aangetroffen? Kijk in je spam map.

Waar en wanneer kan ik mijn bestelling afhalen?
Een bestelling kan ook bij Winkel Schildpaddencentrum worden afgehaald

Alleen afgeronde bestellingen kunnen worden afgehaald! Controleer daarom de bestelstatus voordat je onze kant op komt. Houd alsjeblieft rekening met de afhaaltijden.

Afhaaladres
Winkel Schildpaddencentrum
J Keplerweg 26
Bedrijventerrein Molenwetering
2408 AC Alphen a/d Rijn (NL)

Afhaaltijden
Maandag t/m Zondag
08:00 uur – 19:00 uur
Deur is open (duwen)

Ik kan niet inloggen op mijn klantaccount. Wat moet ik doen?

Als inloggen niet lukt, zijn er twee mogelijke oorzaken:

  1. Ingevoerd wachtwoord is onjuist. Stel een nieuw wachtwoord in;
  2. Klantaccount is inactief geworden en verwijderd. Als 6 maanden achtereen met het account geen bestelling is geplaatst of op het account niet is ingelogd, wordt het account als inactief beschouwd. Registreer je opnieuw als vaste klant.

Houd je klantaccount actief door 1x per 6 maanden te bestellen of in te loggen.

Algemene vragen (7)

Kan het Schildpaddencentrum mij sponseren?

Vrij regelmatig bereiken ons dergelijke verzoeken. We kunnen daar echt niet op ingaan. Het Schildpaddencentrum is een ongesubsidieerde non-profit organisatie en sterk afhankelijk van donaties. We vinden het niet gepast om donaties te gebruiken voor het ondersteunen van derden. Het beschikbaar stellen van entreekaarten voor een bezoekdag wordt per aanvraag beoordeeld. Een aanvraag hiertoe kan via het contactformulier worden ingediend.

Kan ik het Schildpaddencentrum financieel steunen?

Dat kan, graag zelfs. Het Schildpaddencentrum krijgt geen subsidie van de overheid en kan alle hulp goed gebruiken. Kijk voor meer informatie op de pagina help ons. Veilig online doneren kan ook. Alvast hartelijk dank!

Ik heb een klacht. Op welke wijze kan ik die indienen?

Gebruik het contactformulier of schrijf een brief naar Schildpaddencentrum, J Keplerweg 26, 2408 AC Alphen aan den Rijn (NL). Wees alsjeblieft zo volledig en helder mogelijk bij het omschrijven en motiveren van je klacht.

Kunnen jullie helpen met mijn spreekbeurt of werkstuk?

Het is niet de bedoeling dat we je spreekbeurt of werkstuk over schildpadden maken. Dat moet je zelf doen. Maar met ons infopakket kunnen we je wel een heel eind op weg helpen. Het uitgebreide infopakket stelt je zeker in staat een goed resultaat te behalen.

We adviseren je op een bezoekdag naar het Schildpaddencentrum te komen. Met de in het infopakket aanwezige kortingsbon krijgen jij en je ouders 10% korting op de entreeprijs. klik hier voor meer informatie over het infopakket.

Kan ik solliciteren naar een betaalde baan of stageplaats?

In het Schildpaddencentrum werken alleen vrijwilligers. Vacatures voor een betaalde baan zal je bij ons dan ook niet vinden. Voor een stageplaats kan je via het contactformulier een verzoek indienen. Het aantal stageplaatsen is beperkt tot 2 per kwartaal.

Ik heb een bevestiging van mijn donatie nodig. Hoe krijg ik die?

Je donatie is mogelijk fiscaal aftrekbaar. Je bankafschrift en ons RSIN-nummer heb je nodig voor belastingaftrek. Een donatiebevestiging kan tot 2 jaar terug worden opgevraagd.

ANBI Schildpaddencentrum

Stichting Schildpaddencentrum Nederland
RSIN / Fiscaalnummer 8789228

Kan ik een keer meehelpen met het verzorgen van de schildpadden?

Dat gaat helaas niet. We krijgen veel verzoeken om een dagje mee te lopen. Als we deze verzoeken allemaal zouden honoreren, zou het telkens tot stress bij de schildpadden kunnen leiden. Vooral de stress gevoelige landschildpadden zijn gewend aan de vrijwillige verzorgers die op vaste tijden de verblijven ingaan. Bovendien zou uitleg geven erg veel tijd kosten en die tijd is er gewoonweg niet.